Sala Koncertowa Filharmonii Lubelskiej im. Henryka Wieniawskiego, zrealizowana ponad 40 lat temu, już nie istnieje…
Głownym projektantem architektury Filharmonii był prof. arch. Stanisław Bieńkuński, autorkami projektu akustycznego arch. Danuta Mroczkowska i mgr inż. Ewa Więckowska-Kosmala z Biura Projektów Budownictwa Ogólnego Budopol w Warszawie, a konsultantem dr inż. Witold Straszewicz, najwybitniejszy akustyk w powojennej Polsce, autor m.in. radiowego Studia S1 im. W. Lutosławskiego, Filharmonii Bydgoskiej, Filharmonii Częstochowskiej czy Teatru Wielkiego w Łodzi.
Sala Koncertowa Filharmonii Lubelskiej zasługuje na zapamiętanie z wielu powodów m. im.:
- zastosowane po raz pierwszy w Polsce autorskie rozwiązania kompozycji różnorodnych, drewnianych ustrojów rezonansowych, ze szczególnym wykończeniem wnętrzarskim w unikalnym dla lat 70-tych stylu, zostały dokładnie przebadane w Zakładzie Akustyki ITB w Warszawie,
- walory dźwiękowe wnętrza dostosowane zarówno dla pełnej orkiestry symfonicznej z chórem, jak i wymagań wykonawcy słynnych organów – firmy Schucke. W tym celu stworzono specjalną ścianę organową nawiązującą do sufitu akustycznego (w formie przenikających się strzał).
Sala Koncertowa służyła przez ponad cztery dekady lubelskim melomanom, zbierając pochlebne opinie o walorach akustycznych. Zarejestrowane w tym wnętrzu nagrania orkiestry Filharmonii Lubelskiej ze słynnymi solistami były i są wysoko oceniane w świecie muzycznym.